Suomen digitalisaation tila / Digibarometri 2015

Digitalisaatio muokkaa rivakalla nopeudella koko yhteiskuntaa: kuluttajia, yrityksiä ja julkista sektoria. Ei riitä, että toimintoja digitalisoidaan kilpailukyvyn saavuttamiseksi vaan digitalisaatiolla pitää tavoitella kilpailuetua eli luoda uutta liiketoimintaa, joka ei olisi mahdollista ilman teknologiaa. Jukka kertoo tuoreesta Digibarometrista, että Suomi on nopeasti kuronut umpeen etumatkaa digitalisaation johtaviin maihin, mutta mm. verkkokaupan tilannekuva on surkea.

Lisäksi Jukan esityksessä paneudutaan teolliseen internetiin, joka koetaan teknologiateollisuuden jäsenyrityksissä strategisesti tärkeimmäksi asiaksi. Yritysten johtoa mietityttää samat kysymykset panos-tuotossuhteesta, mahdollisista vendor lockeista ja asiakkaiden ajatuksista. Sisäinen siiloutuminen koetaan suureksi haasteeksi: yritysten omia sisäisiä resursseja ei pystytä hyödyntämään riittävästi. Samanaikaisesti teollinen internet on valtava mahdollisuus suomalaisille.